Ordspråk

Någon sa till mig:
"Det är aldrig ens fel att två träter"

Det startade en tankekedja hos mig.

Jag tror inte alls att det är så. Man kan sannerligen bli oskyldigt ansatt av en annan person.
Vad innebär det annars för en människa som blir mobbad? Tänk ett barn - ska det skuldbeläggas så? Eller en vuxen för den delen.
Den mobbade kan utvecklas och ge sig själv verktyg (som det så klyschigt heter) för att handskas med det, men det är en helt annan historia.



Hörde Oprah eller Dr Phil säga: Man lär folk hur de får behandla en.
Logiskt men läskigt. Det betyder att vi måste vara starka och sakliga nog att säga ifrån. Var lär man sig det?



Om man ofta hamnar i konflikt med människor bör man nog se över sitt sätt att tänka/agera, det är ju också en fråga om självutveckling. Men även det en annan historia.



Så tillbaka till dessa "go'a" gamla ordspråk, talesätt och citat. En del både kloka och roliga. En del sägs härstamma från Bibeln, vilket debatteras då man menar att de ofta är ryckta ur sitt sammanhang. Jag känner Bibeln för dåligt för att ha en åsikt om det. Däremot tror jag absolut att vissa uttryck är starkt moraliserande och skapade i en tidsålder då det passade att uttrycka sig så.



Om man nu ska slänga sig med dessa uttryck, hur ställer man sig då till den gamla "godingen":
Den man älskar agar man!!??
Inte bara som kvinnojourskvinna utan även medmännska vill jag säga: Bullshit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0