Sommartid

Inatt händer det! Klockan ska fram igen. En timma. Och som vanligt trasslar det ihop sig i huvet på mig. Få se nu... blir det mörkare eller ljusare på morgonen eller kvällen... Ja, jag tänker inte kliva upp på morgonen o kolla så det kvittar...

(Facit: Det blir mörkare på morgonen och ljusare på kvällen.)

Enligt wikipedia.se ändrar alla inom EU tiden samtidigt. Ca 70 länder i världen sysslar med detta. Vi har gjort det det sedan 1980. Vintertid är egentligen normaltid. Anledningen till klockomställningen är att man utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre.



Och - kom ihåg Earth Hour ikväll!

Kommentarer
Postat av: AnnCathrine Eriksson

Har faktiskt lyckats missa detta ett par gånger =). Men nu hade jag en aning om att det skulle ske i helgen. Dessutom "förlitade" jag mig på att du har koll på läget... ;-). Tack!!

Jag undrar - varför skulle man inte kunna ha sommartiden "som standard" hela året, så att man inte behöver ställa klockan fram och tillbaka...?

2010-03-27 @ 10:42:55
URL: http://glitterboden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0