Paranötter

Upptäckte en ny nöt häromdagen. Paranöten.
Ja, visst hade vi dem på julbordet hemma, men som barn valde jag ofta bort dem för de är så svårskalade. Men nu fann jag en jättepåse med skalade paranötter.

Tyckte först den smakade lite sisådär, men sen blev det en riktig favorit och en och annan har slunkit ner.

paranöt - paranöt

Så bestämde jag mig för att googla lite info om den, framförallt om fetthalten.

Som vanligt finns olika åsikter. Den är nyttig, innehåller selen och zink, jättebra snack.

Men herreminskapare! Den är också inte-nyttig.
Följande är saxat från Wikipedia:
"Paranötter innehåller relativt mycket barium och innehåller därför också lite av det radioaktiva ämnet radium som är kemiskt likt barium"
"De skalas genom att man först kyler ned och sedan hastigt hettar upp dem, varvid skalen spricker." "Nedkylningen och upphettningen gör att fetterna och proteinerna förändras. Hållbarheten försämras när nötterna inte längre skyddas av skalet."
"Nötterna bör vara vita i köttet. Den gula färgen kommer sig av oxiderade, härskna fetter."
"Vid import kontrolleras nötterna på mögelgiftet aflatoxin." (cancerframkallande)

Helt plötsligt känner jag mögelsmak i munnen o hela jag känns radioaktiv. Nä, jag skippar paranötterna... Den är förresten ingen nöt ens, den är ett frö.

Paranöten till vänster är frisk, medan den till höger är möglig. frisk och sjuk

Kommentarer
Postat av: livsvis

Hej! Lycka till på din LCHF-resa! Det är både uppåt och neråt i början, så har alla det. För mej tog det nästan 2 månader innan jag började känna mej skaplig - men det var mycket positivt också under de månaderna. Så jag hoppas du inte blir skrämd nu? Det är ju så, att förut hade du en annan sorts förbränning och nu ska din kropp ställas om till nått helt nytt! Så låt det ta den tid det tar, för dagbok etc. över dagarna, skriv ner vad du äter ung. så vet du fortare vad din kropp reagerar på under "inskolningstiden". Å läs på alla möjliga info. sidor... Har du min mail? Du kan få den av Anki, så kan du maila mej om du undrar över nått mer.

Kram

2011-02-04 @ 11:10:39
URL: http://livsvis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0