Skalet ska ej förtäras

Läser gärna kolhydrater.ifokus.se, och följande inlägg häromdagen fångade mig, vill dela det med er.
Men jag tror verkligen inte att man ska koncentrera sig på att detta var på Lidl...



"Köpte en 2 kg nätkasse med spanska apelsiner på Lidl istället för lösvikt. På etiketten står det:

Konserverade med

imazalil

thiabendazol

ortho-phenylphenol

vaxade

samt

SKALET SKA EJ FÖRTÄRAS

Slog upp ämnena på nätet:

Kemikalierna är till för att skydda mot svamp och mögel samt parasiter. Lång nedbrytningstid för ett av ämnena som också anses cancerogent i Kalifornien. Mycket giftigt för daggmaskar. Avrådan beträffande hyperaktiva barn och risk för ögonskador står det på det sista som även påstås inte vara tillåtet inom EU.

Sammanfattningsvis är marmeladkok inte lämpligt, skölj alltid frukt i varmt vatten. Skala med kniv, inte med fingrarna och använd plasthandskar. Lägg inte fruktskal i komposten utan i brännbart avfall!

Blir nog ekologisk frukt i fortsättningen."
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f09e37a88f47265fd060d9a-skalet-ska-ej-fortaras#discussions-10


Kommentarer
Postat av: syrran

A L L frukt som kommer från spanien är "farlig". köp inte jordgubbar, det finns inga "gubbar" i hela europa som är så "förgiftade"

2012-01-13 @ 16:50:46
Postat av: anemonen

Wow inte bra alls. Jag läser alltid noga så jag vet vad jag sätter i mig, men där lär nog slinka ner något olämpligt ändå ibland. Jag har tävling på min blogg som går ut den 27 januari. Missa inte den om du gillar att fotografera.kram Inger

http://karingafallan.blogspot.com/2012/01/100-foljare-pa-min-blogg-och-det-vill.html

2012-01-22 @ 19:36:07
URL: http://karingafallan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0