Varning

Varning

När jag blir gumma ska jag klä mig i purpur och hatt i rött som inte matchar och inte klär mig.

Och jag ska använda folkpensionen till brännvin och genombrutna handskar och sandaler av satäng och säga att vi inte har råd med smör.

Jag ska sätta mig på gatan när jag är trött och provsmaka i affärer och tillkalla brandkåren och dra med käppen efter staketet och ta igen för att jag var nykter som ung.

Jag ska gå ut i regn och tofflor och plocka blommor i andras trädgårdar och lära mig spotta.

Jag ska klä mig i rysliga blusar och bli fetare och äta två kilo korv på en gång eller bara bröd och pickles en hel vecka och samla blyerts- och bläckpennor och ölbrickor och grejor i askar.

Men nu måste vi gå klädda för att hålla oss torra och betala hyran och inte svära på gatan och föregå barn med gott exempel. Vi måste bjuda vänner på middag och läsa tidningar.

Men kanske jag borde öva mig redan nu så att folk som känner mig inte blir alltför bestörta och förvånade när jag plötsligt blir gammal och börjar klä mig i purpur.


dikten Warning av Jenny Joseph, översatt av Nils Afzelius

 


Kommentarer
Postat av: Den Rockande Kocken

Hej och tack för ditt deltagande i min förra tävling på bloggen. Missa inte den nya tävlingen som är igång just nu på http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=681

2011-11-17 @ 15:20:13
URL: http://blog.godaremat.se/
Postat av: syrran

oh ja - jag är med på den -men kan jag kanske få klä mig i blått - det blått som crytal carrington i denver clan alltid hade - snälla - purpur är för mycket...

2011-11-17 @ 21:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0