Kvinnojour

Jag önskar att alla kvinnojourer kunde stänga ner!
Men statistiken över hjälpsökande kvinnor visar att de behövs - tyvärr.
Så tack och lov att de finns!

Kvinnojourerna är i regel knutna till en av två organisationer, SKR eller ROKS. I övrigt är kvinnojourerna politiskt och religöst obundna. Inte heller har jouren anmälningsplikt, så en hjälpsökande kvinna får vara anonym.

Kvinnojourerna anordnar också kurser och föreläsningar, informerar i skolorna och tar emot studiebesök - och mer.

Så vilka kvinnor söker hjälp? Kvinnor (ibland tillsammans med sina barn) och tjejer i alla åldrar, nationaliteter och från alla samhällsklasser. Kvinnor som behöver någon att prata med, någon som följer med dem när de ska besöka myndigheter, kvinnor som behöver ett tillfälligt boende, kvinnor som behöver ett skyddat boende för att de inte är säkra i sina hem - kanske inte ens är säkra i sin del av landet. Det händer också att en anhörig vill veta hur den ska agera när en närstående utsätts för misshandel.

Läs mer om kvinnojourer på respektive riksorganisations hemsida, där finns också information om var din närmsta kvinnojour finns. Gå med som medlem eller jourkvinna för att stötta verksamheten och de utsatta kvinnorna. Eller behöver du hjälp? Då kan du också ringa Kvinnofridslinjen 020-505050.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

JAG HAR...

... rätt att bli behandlad med värdighet och respekt
... rätt att slippa psykisk och fysisk misshandel
... rätt att få mina rättigheter tillgodosedda och förhandlade innan förhållandet avslutas
... rätt att äga mina tankar och känslor
... rätt att ärligt och uppriktigt tala om för min partner vad jag tänker och känner –
    även när min partner har andra uppfattningar – utan att bli bestraffad för det
... rätt till ett eget liv utanför relationen
... rätt att fortsätta växa och utvecklas
... rätt att tala öppet om och försöka reda ut missförhållanden i relationen
... rätt att avsluta förhållandet om det inte motsvarar mina behov


Sund kärlek, ur Symposium av T T. Gorsky

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anledningarna till att jag engagerat mig i en kvinnojour är många, men den här låten har alltid berört mig...


Kommentarer
Postat av: syrran

schwesterherz, fortsätt engagera dig är du snäll. du och alla andra som gör det behövs...

2010-02-12 @ 15:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0