LCHF

Känns lustigt att man ska äta på ett sätt som talar mot allt man tidigare lärt sig - dvs inte rädas fettet och att frukt bara är socker! Men lchf-are vittnar förutom viktnedgång även om de braiga hälsoeffekterna, att bli värkfri t ex.

 

De aha-upplevelser jag fick på föreläsningen jag var på förra måndagen är:

Arlas flytande smör/rapsolja är inte bra, "smör flyter inte", använd riktigt smör!
Stek helst inte heller i olja, många oljor ändrar egenskap vid upphettning.

Lär dig E621, glutamat, och låt bli att äta det! Vare sig det skadar dig eller ej – säger ju en del om maten om det behövs smakförstärkare…

 

Låt bli teflonpannor, teflon är giftigt. Stek i en järnpanna!

 

Underjordsgrönsaker?! Ska man enligt lchf ska låta bli, men det är enklare än så - grönsaker växer ovan jord,  rotfrukter under jord.

Men morötter då? Jo, emedan morötter innehåller 6 kolhydrater så ligger potatis på 16. Så man avgör själv hur mycket kolhydrater man vill/tål äta.



Kommentarer
Postat av: Hemmafru i Florida

Nar var du har i USA?

vad hande?? nyfiken :)

kram

2011-03-15 @ 03:26:55
URL: http://mylifeinparadise.blogg.se/
Postat av: Livsvis

Kul att du varit på föreläsning!!!

Än hur mycket man försöker lära sej, finns det massor kvar - så känner jag!!

Ligger i startgroparna för att inhandla mer böcker, lära mej mer (förhoppningsvis). Intresserad av nån bok - jag kan låna dej om du vill och om jag har den!

Lycka till!

2011-03-15 @ 08:08:27
URL: http://livsvis.wordpress.com
Postat av: anemonen

Inte lätt det där att välja vad man skall äta. Själv har jag aldrig ätit mycket potatis och bröd, men kakor är gott. Är lite tveksam till så mycket fett men däremot tror jag man skall äta vanligt smör som man gjorde förr. Rotfrukter älskar jag så de kan jag inte vara utan ibland. En portion rotmos mums filibabba.

2011-04-01 @ 12:11:00
URL: http://karingafallan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0