Hundhälsning

Visar tänderna, kommer bestämt närmare och med en fast stirrande blick. Känns det inte lite farligt?

Om man ska prata hundspråk så är det nog faktiskt så en hund uppfattar en främling som kommer fram och ska hälsa.
Sett hundar hälsa på varandra? Lite förenklat: En trevlig hund uppför sig mycket artigt, undviker direkt ögonkontakt för att inte utmana, vänder sidan till, genom nosen får den veta resten...

 Visst vore det önskvärt att en hund inte reagerar när en person kommer fram med utsträckt hand. En utställningshund ska ju t ex klara en domares hantering. Men många hundar gillar det inte och då kanske man lika gärna kan respektera dess integritet.
Egentligen finns ju ingen anledning att hälsa på en hund sådär trevligt som vi gör oss människor emellan med utsträckt hand. Mina hundar t ex, är inte så förtjusta i att hälsa på människosätt. Då räcker det väl med att vi människor hälsar och pratar?!
Även om det är jag som i alla lägen har ansvaret för min hund så önskar jag att jag kunde förvänta mig av alla människor att glädjas åt mötet med mig och strunta i min hund!

Kommentarer
Postat av: Jeppe

Så sant, och det förväntas nästan om jag ska bo där sen. Men de är ju så rara mot mig tycker jag. Brando har jag inte träffat lika ofta men Sia är ju som vanligt.

2010-01-28 @ 21:42:27
Postat av: Petra

Hmmm, vad ska jag säga. Inga kommentarer, eller ja, ja i den bästa av världar. Men se lilla E-B, nu är det ju så att en del av oss har hundfobi, och för oss gäller andra regler. Finns det ingenting i den här världen som du är jätte, jätterädd för? För i så fall kanske du kan sätta dej in i den känslan och förstå varför det du så hett önskar kanske inte fungerar fullt ut i praktiken. Jag önskar verkligen att jag kunde bli av med min hundfobi, det hade gjort livet sååå mycket enklare.

Kram o ha en skön helg. Hälsa vovvarna, jag tycker inte illa om dem, är bara rrrrrräddddd för dem!

Petra

2010-01-28 @ 22:00:34
URL: http://www.underbartarkort.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0